Kevra Oy

Klikkaa tästä
VERKKOKAUPPAAMME!
  • English
  • Suomi
  • Etusivu
  • Yritys
    • Laatu
  • Tuotteet
    • Alipainemateriaalit
      • Alipainetarvikkeet
    • Epoksihartsit
    • Polyesterihartsit
    • Gelcoat
    • Hartsit
    • Hiilikuituprofiilit
      • Hiilikuituprofiilit
      • Hiilikuitulevyt
    • Irrotusaineet
      • Irrotusaineet komposiiteille
      • Irrotusaineet uretaaneille
      • Muotin puhdistusaineet
    • Liimat
    • Lujitteet
      • Aramidikuitu
      • Hiilikuitu
      • Huovat
      • Hybridi
      • Lasikuitu
      • Polyesterikudokset
      • Lujitteiden ominaisuuksia
    • Prepregit
      • Prepreg
      • HexMC
      • HexBond
    • Silikoni
    • Työvälineet
    • Täyte- ja apuaineet
      • Tasoitteet
      • Liuotteet
      • Mikropallot ja muut täyteaineet
      • Puhdistusaineet
    • Ruiskupistoolit
    • Ydinaineet
      • Balsa
      • Corecell
      • PET
      • Ydinainehuopa
      • Gurit PVC
    • Uretaanit
      • Uretaanit
  • Ohjeet
    • Alipainesäkitys
    • Lujitemuovimuotin irrotusainekäsittely
    • Pintanaarmujen korjaus
    • Veneen korjauslaminointi
    • Muotin vahaaminen
    • Perustietoa lasikuituveneen rakentamisesta
    • Yleistä irrotusaineista
    • Hiilikuituosien valmistus
  • Yhteystiedot
  • Yhteydenotto

Veneen korjauslaminointi

Veneen korjauslaminointi

Lasikuitulaminaatissa olevan reiän korjaus.

Lasikuituveneen korjauslaminointi tehdään, jos mahdollista, sisäpuolelle (= epätasainen, karkea, ei sileä muottipinta). Työ aloitetaan karhentamalla vaurioalue noin 15 cm yli joka suuntaan. Hiomapaperin karkeus No 40 – 60. Hionta tehdään syvemmälle juuri vauriokohdalla ja aivan vieressä nollaantuen kohti tervettä laminaattia. Jos käytät hiontatyössä konetta, tee lopuksi käsin vielä selviä naarmuja pintaan saadaksesi aikaan vieläkin karheampi tartuntapinta.

Jos tarpeellista, niin teippaa reikä umpeen ulkopuolelta. Itse laminointityö on tehtävä tavallisella lasikuitumatolla (= katkokuitumatolla) tarttumissyistä. Jos haluat käyttää jotain kudosta myös korjauksessa, aloita kuitenkin katkokuitu-matolla. Revi tai leikkaa matosta sopivat palaset kuivana. Suurin on koko karhennetun alan kokoinen ja seuraavat siitä sopivasti pienentyen.

Tarvittavan polyesterihartsin määrä on noin 1 kg / 1 m2 mattoa. Kovettimen lisäys polyesterihartsiin on 1 % lämpötilan ollessa noin 20 °C ja 1,5 % 15 ºC:ssa. Tällainen seos antaa työskentelyaikaa 35 – 45 minuuttia. Aina ensimmäiseksi levitetään alle polyesteriä ja päälle matto. Aloita laminoimalla ensin se suurin matonpala (siis hartsi alle ja matto päälle). Maton alle ei saa jäädä yhtään ilmaa. Se joko jyrätään pois kovatelalla tai ”täppäillään” pensselillä. Työvälineenä pienissä vauriossa käy pensseli. Suuremmat operaatiot, joissa mattoa kuluu yli 1 m2, on parempi tehdä sekä rullalla että pensselillä. Seuraavat lasikuitumattokerrokset voidaan laminoida saman tien. Jos kuitenkin joudut työskentelemään alhaalta ylöspäin, on järkevää antaa ensimmäisen maton kovettua ennen seuraavien laminoimista. Ennen topcoatin maalausta kannattaa hioa pois mahdolliset piikit ja muut suuremmat epätasaisuudet.

Topcoat maalataan kunnollisen vedensietokyvyn saavuttamiseksi kahteen kertaan. Väli max. 6 tuntia hiomatta.

  • Käytä kunnollisia suojakäsineitä.
  • Työvälineiden pesu asetonilla.

Nyt voidaan poistaa teippaus ulkopuolelta ja hioa vauriokohta valmiiksi maalausta varten. Suojateippi kannattaa laittaa paikoilleen jo ennen hiontaa. Koska topcoat ei ole itsestään tasoittuva, sitä on levitettävä riittävästi (2 – 4 kerrosta). Tällöin kalvo ei mene puhki vesihiottaessa pintaa tasaiseksi. Jotta saisit alkuperäisen tasoisen pinnan, on vesihiontapaperin karkeusnumeron oltava 1000 tai suurempi. Kun joudutaan tekemään korjaustyö ulkopuolelta, tulee kiinnittää huomiota siihen, että laminoinnin jälkeen on vielä tilaa topcoatille noin 0,5 – 1,0 mm.

Seuraavissa kuvissa selvitetään tavanomaisen soutuveneen kölin korjaamista. Jos veneessä on ulkokuoren ja sisäkuoren välissä uretaanivaahdotus, joka monessa tapauksessa on imenyt itseensä hieman vettä, tulee tämä kostunut alue poistaa ja korvata uudella polyuretaanivaahdolla.

  • Huomaa, että painepulloissa toimitettavat tiivistysvaahdot eivät täytä koteloita, vaan ne ovat tarkoitettu esim. karmien tiivistämiseen, jolloin aineella on jatkuvasti saatavana ilmankosteutta turpoamiseen.
  • Polystryreeni eli styrox ei kestä polyesterihartsia.

Ylläkuvatulla tavalla ja sitä hieman soveltaen on helposti korjattavissa myös muunlaiset lujitemuovilaminaattia kohdanneet vauriot. Tällaisia ovat mm. pienveneiden penkin kiinnilaminoinnin pettäminen tai vaikkapa isommissa veneissä välilaipion kiinnityksen irtoaminen. Älä missään tapauksessa laiminlyö kunnollista karhennusta.

  • Valmiin lujitemuovipinnan pyyhkiminen, jollain kemikaalilla kuten asetonilla ei aikaansaa tartuntapintaa.
  • Polyesterihartsi ja topcoat säilyvät parhaiten viileässä (jopa pakkasessa) suojattuina auringonvalolta.
  • Käyttö kuitenkin noin 20 °C.
  • Sekoita kunnolla

Lue tästä (pdf)

Ohjeet

  • Prepreg teknologia
  • Komposiittirakenteet
  • Veneen paikkaus epoksihartsilla
  • Guide to Composites
  • Silikonimuotin valmistus
  • Alipainesäkitys
  • Lujitemuovimuotin irrotusainekäsittely
  • Pintanaarmujen korjaus
  • Veneen korjauslaminointi
  • Muotin vahaaminen
  • Perustietoa lasikuituveneen rakentamisesta
  • Yleistä irrotusaineista
  • Hiilikuituosien valmistus

Chem Trends Hexcel EurocarbonUnited FoamMitsubishidiatex tfp

Kevra Oy
Ylästöntie 121 A
01740 Vantaa
Hankintaehdot
puh. (09) 612 6820
kevra@kevra.fi
Avoinna arkisin 9-16

  • Etusivu
  • Yritys
  • Tuotteet
  • Ohjeet
  • Yhteystiedot
  • Yhteydenotto


Evästeasetukset
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa, analytiikassa sekä mainonnassa. Mikäli et halua hyväksyä analytiikkaan ja mainontaan käytettäviä evästeitä, klikkaa alta kohtaa ”Kiellä".
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Katso lisätietoja
{title} {title} {title}